Dlaczego ja?



Dlaczego ja? Dlaczego mnie to spotkało? Za jakie grzechy?
Chyba każdy z nerwicowców nie raz zadawał sobie takie pytania. Ja wielokrotnie. Czytałam o przyczynach nerwicy lękowej i dowiedziałam się, że może być uwarunkowana genetycznie (dziadek miał, mama być może też). Że może dotknąć wszystkich, ale najczęściej występuje u osób wrażliwych, nieśmiałych i niepewnych siebie. Czyli jakich? Moim zdaniem najlepszych, jakie chodzą po tym łez padole. Wiem, że myślisz o sobie w jak najgorszych słowach: „jestem do niczego”, „jestem słaby, beznadziejny”, „nie zniosę już tego dłużej, nie wiem, jak inni ze mną wytrzymują”, „nie zasługuję na nic dobrego”, „nikt mnie nie pokocha, a nawet jak pokocha, i tak mnie zostawi”, „nigdy nie uda mi się wyzdrowieć”, „jestem psychiczna/-y”, „nie wytrzymam już tego”. Wiem, bo w STANIE LĘKOWYM myślałam tak samo. Ale to gówno prawda. Nerwica lękowa dopada najlepszych, najbardziej kochanych ludzi. Takich, którzy się przejmują – sobą, innymi, światem. Perfekcjonistów, którzy chcą zmienić świat na lepsze. Wrażliwców, którzy nie mogą znieść bólu tego świata. Kiedy o tym myślę, przypomina mi się John Coffey z „Zielonej mili”, który mówi: „Jestem zmęczony, szefie. Zmęczony wędrówką, samotnie jak jaskółka w deszczu. Zmęczony tym, że nigdy nie miałem przyjaciela, żeby powiedział mi skąd, gdzie i dlaczego idziemy. Głównie zmęczony tym, jacy ludzie są dla siebie. Zmęczony jestem bólem na świecie, który czuję i słyszę... Codziennie... Za dużo tego. To tak, jakbym miał w głowie kawałki szkła. Przez cały czas”.
Nie wierzę, że ktoś, kto ma wszystko w dupie, niczym się nie przejmuje i nie patrzy na innych w swoim dążeniu do szczęścia, zachoruje na nerwicę. (Dlatego też przy wychodzeniu z zaburzenia w psychoterapiach stosuje się m.in. metodę Gestalt, która mówi o życiu „tu i teraz”, nie zamartwianiu się tym, co było i będzie.)
Jeśli masz nerwicę, nie daj sobie i innym wmówić, że jesteś gorszy. To nieprawda, jesteś lepszy od innych i... przez to chorujesz…

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Co mi POMOGŁO wyjść z nerwicy

Dlaczego fora dla nerwicowców nie pomagają

„Nie wierzę, że nerwica może minąć”